15. Střídavý motor a lodní šroub

Na tuto konstrukci mě přivedl Petr Hájek (není to z mé hlavy) z diskusního fóra www.mo-na-ko.cz, který má již postaven funkční model s tímto typem pohonu.
Jak jsem již psal v předešlých kapitolách, motor bude umístěn pod lodí přímo ve vodě. K motoru bude napřímo připevněn lodní šroub pomocí unašeče na letecké vrtule.

První co jsem potřeboval vědět byly rozměry celé sestavy (motor + unašeč + lodní šroub) a tak jsem se pustil do výroby tohoto celku. Můj motor (RAY C2836/10 outrunner brushless) má průměr hřídele 4 mm. Unašeč na tento průměr hřídele má na konci závit M6, což mi přišlo už dosti velký průměr na to, abych provrtal lodní šroub 6mm vrtákem a tak jsem koupil u pecky 4mm hřídel, která byla na konci zúžena na 3,17 mm. Koupil jsem také dva menší unašeče s koncovým závitem M5 a těšil se, jak to všechno pěkně bude pasovat.
Těšil jsem se však předčasně, protože ten menší unašeč na průměr hřídel 3,17 měl moc krátký závit, který sahal pouze do 2/3 lodního šroubu. Vrátil jsem se tedy k původní velikosti unašeče a jal se upravovat lodní šroub.

Unašeč a lodní šroub

Průměr otvoru v lodním šroubu byl 5mm a tak jsem postupně vrtákem 5,2-5,5-5,8-6,0 a 6,1 zvětšil otvor v lodním šroubu a pak osadil unašeč.

Držák motoru

Držák motoru je vyroben z hliníkového plechu o síle 3 mm. Nejdřív jsem si rýsovací jehlou nakreslil tvar rozloženého držáku na plech. Rozměry plochy, která bude držet motor je 35x20 mm,
výška držáku je viditelná pod plovákem je 40 mm a uvnitř lodi vyčnívá 15 mm.

Na pákových nůžkách jsem obstříhal co šlo a zbytek odvrtal malým vrtáčkem. Ještě v nenaohýbaném tvaru jsem vyvrtal otvory pro hřídel, měl jsem udělat ještě otvory pro upevňovací šrouby ale to jsem zjistil a následně. Takto připravený polotovar jsem ohýbal ve svěráku a takto to vypadalo.

Jak jsem psal následně, ještě jsem vyvrtal otvory pro upevňovací šrouby a namontoval motor.

Instalace držáku do plováků

Takto zkompletovaný pohon už zbývá jen připevnit do plováku. Obkreslil jsem si oba držáky na plováky, malým vrtáčkem 3,5 mm jsem vyvrtal obdélníkové otvory do plováků a těmito otvory jsem prostrčil držáky motorů.