19. Chlazení regulátorů a detektor průsaku vody

Chlazení

Chlazení bylo další mojí "noční můrou" protože jsem pořád nevěděl, jak to udělat. Když jsem kupoval regulátory, prodavač v modelařině mě "ukecal" na malé čerpadlo původně určené na výrobu kouře (čerpadlo žene kouřotvornou kapalinu do výfuku autíčka) do modelů aut. To mě vcelku nadchlo, ale mělo to jeden háček - jak jinak v modelařině :-) - a to ten, že čerpadlo bylo na dva články. Já v lodi mám tříčlánkové baterie a tudíž jsem musel udělat vývod na napájení toho čerpadla. Toto tady nebudu popisovat, protože tímto směrem jsem nešel. Jen chci říct, že když jsem vše vyrobil, zapojil a vyzkoušel, tak jsem si odpálil úplně nový regulátor (na pohon lodních šroubů) a to proto, že regulátor od čerpadla měl přehozené "+" a "-". Taky jsem tomu nechtěl věřit, ale po změření to bylo tak. Školácká chyba ale ani ve snu by mě nenapadlo, že to není standardizované zapojení. Nicméně po několika plodných diskuzích na mo-na-ku (z jedné baterie je blbost napájet něco pouze ze dvou článků - problém s nabíjením atd..) jsem upustil od chlazení čerpadlem a jal se do výroby pasivního chlazení.

Pasivní chlazení je obvykle vyrobeno ze sací trubičky (kovové nebo plastové) umístěné těsně za lodní šroub. Princip funkce je jednoduchý, pokud se lodní šroub točí, vhání vodu do sací trubičky a voda je následně tlačena celým chladícím okruhem až k výstupu. Obvykle je výstup umístěn nad čáru ponoru modelu aby, bylo vidět, zda chlazení funguje(někdy též pro efekt stříkající vody z trupu). Z počátku jsem tomu nechtěl vůbec věřit, že je možné, aby sací trubičky, instalované za lodní šrouby, měly takovou účinnost, že protlačí vodu skrz celý okruh až ven. Nicméně jsem si řekl, když to má fungovat, tak to zkusím. Rozhodl jsem se, že udělám samostatný okruh pro každý regulátor zvlášť (říkal jsem si čím kratší okruh, tím lépe to bude fungovat - zas až tolik jsem tomu nevěřil).

Z hliníkové trubičky o vnitřním průměru 3mm jsem si uřízl kousek o délce 7 cm, který jsem na jednom konci zbrousil do 45° (zvětšil se tím sací otvor) a instaloval přímo za lodní šroub.

Uvnitř trupu jsem pomocí silikonových hadiček spojil vývod ze sací trubičky s jedním koncem chladiče regulátoru na jedné straně, druhou stranu chladiče jsem vzájemně propojil a vývod z chladiče regulátoru jsem napojil na vývod z trupu modelu.

Pohled zezadu na vyústění chlazení

Když už jsem loď (doufám) dostavěl a měl už hotové chlazení, trochu jsem se bál, že pokud se do lodě dostane voda, tak to nezjistím a mohl bych o ni přijít. Napadlo mě tedy, že bych mohl nějak signalizovat vodu v trupu lodi. Opět jsem použil můj oblíbený internet a jal se hledat nějaké schéma zapojení detektoru vody. Schémat se dá najít poměrně hodně, nicméně ne všechna zapojení fungují. Níže popisuji jedno schema, jehož obvod je spojen s hlavní napájecí baterií (abych nemusel dodávat nějakou jinou a neměl problémy s dobíjením a údržbou) a který zaručeně funguje.

 

Tištěný spoj o velikosti 32x35 mm a je vytvořen klasicky domácí metodou, pomocí fixu na tištěné spoje (mají v každé elektronice) jsem si překreslil schéma dle obrázku vlevo na kuprexitovou destičku, vyleptal a navrtal otvory pro komponenty. Do takto připravené desky stačí pouze zapájet potřebné součástky dle obrázku úplně vpravo.

 

 Seznam součástek uvádím níže - vše koupeno v GM elektronic:

Q1 - 1 x bipolární tranzistor BC547B AMMO
Q2
- 1 x unipolární tranzistor BS108 TO92
C1 - 1 x kondenzátor 10u/63V ARC-ESK 4X11 RM2,5
C2
- 1 x kondenzátor 0,1u/63V JAM-SS 4X7 RM1,5 BULK
R1 - 1 x rezistor(odpor) 10K 0207 0,25W
R2 - 1 x rezistor(odpor) 5K6 0207 0,25W
R3 - 1 x rezistor(odpor) 4K7 0207 0,25W
BZ1 - 1 x siréna KINGSTATE KPE212A

Součástky vyjdou asi na 100 Kč (nejdražší byla ta siréna 63 Kč :-)).

No a pak už jen stačí vše podle schéma naletovat. Po naletování součástek jsem tištěný spoj (tam kde jsem letoval) natřel ochrannou vrstvou proti korozi a ještě přelepit montážní páskou(obrázek vpravo.
Nejsou to žádné profesionální tištěné spoje ale funguje to a to je hlavní :-)

Teď už zbývá pouze vyrobit senzor. Možností je spousty a já jsem si vybral velice jednoduchou a to z kuprexitové destičky o rozměrech 20 x 10 mm, do které jsem vyleptal dva měděné proužky, které jsem následně pocínoval. Myslím si, že takto jednoduše to bude plnit funkci, které se od toho očekává.

 

Takovéto senzory jsem vyrobil dva(do každého plováku jeden). Oba společně jdou připojit na jeden výstup na tišťáku (ušetří se jeden tišťák detektoru).Takto připravené senzory jsem tavným lepidlem zaintegroval na spodní část každého plováku.

Ještě konečné umístění sirény (vlevo) a tišeného spoje detektoru vody (vpravo).