3. Lodní šroub, hřídel a lože motoru

Lodní hřídel

Po té, co jsem měl hotové lože pro motor a uchycení motoru, přišla na řadu lodní hřídel. Na lodní hřídeli není nic složitého, stačí jí koupit a spojit s motorem. Koupil jsem 3mm hřídel s M4 závitem dlouhou 150 mm. Pro spojení lodní hřídele s motorem jsem si zvolil kardanovou spojku. Jsou to dva protikusy, které do sebe zapadají. Jeden je spojen s hřídelí lodního šroubu a druhý s hřídelí motoru.

Problém byl ale v tom, že by se ta hřídel měla mazat (jako vše, co se točí) a to jsem chtěl udělat bez toho, abych musel před každým promazáním hřídele demontovat z lodě. Řekl jsem si, že tam musí být nějaká maznice. Maznice mě trápila asi dva dny, protože nemám nic, čím bych uměl svařit mosaz, tak ten mazací "systém" musel být lepený. Druhý den jsem po několikáte přehraboval různé zbytky všeho možného v dílně a padl mě do oka vypouštěcí ventil na topení. Sláva - mám to. Vypouštěcí ventil byl z mosazi, vnitřní průměr měl stejný, jako vnější průměr pouzdra na lodní hřídel a bylo vymyšleno.

Z ventilu jsem "Vykuchal" zavírání a spodní závit (byl jen našroubován) do otvoru pro vypouštění jsem vlepil zbytek z odříznutého pouzdra hřídele lodního šroubu (obr vlevo) na jehož konci jsem ještě vyříznul závit na kloboukovou matku. Do pouzdra lodního šroubu, které přijde zalepit do plováku, jsem navrtal otvor o průměru 4 mm a vlepil do těla ventilu (obr vpravo).

Motorové lože je přišroubováno pomocí "L" hliníkových profilů 15x15x1 mm do přepážek, lodní hřídele jsou vlepeny do plováku. Jako dobré lepidlo pro vlepení lodních hřídelů se mi osvědčilo dvousložkové plastické lepidlo EpoPutty viz obrázek. S lepidlem se pracuje opravdu dobře, po smísení dvou složek vznikne takové těstíčko, které lze dobře tvarovat a vmačkávat kamkoli. Dávejte si ale pozor na správný poměr 1:1 jinak lepidlo neztuhne a drolí se!!!.

Lodní šroub 55 mm od Graupnera levotočivý a pravotočivý (foto je před zalepením) je 6 cm od zadní části plováku, což se po prvních testech na vodě ukázalo za dostačující.